باتری

تفاوت باتری ها از لحاظ ابعاد و قطب ها

فرق بین باتری پایه بلند و پایه کوتاه در چیست ؟ چرا برای بعضی از خودرو ها از باطری پایه بلند استفاده می شود و بعضی دیگر پایه کوتاه ، تفاوت این دو در چیست ؟ باتری قطب مخالف یا راست یا معکوس یا چپ چیست ؟

با ما همراه باشید تا با هم به جواب این پرسشها برسیم.

اگر دقت کنید باتری ها در همه اقلام کالاها مانند گوشی های موبایل ، ساعت ها و یا هر اشیائی که نیاز به باتری دارد،  دارای مشخصات منحصر به فرد خود می باشد . مثل آمپر ، ولتاژ و…

لذا در این مقاله نسبت به تفاوت باتری در وسایل نقلیه را با هم بررسی می کنیم.

انواع قالب های باتری

هر باتری با اندازه های گوناگون در قالب های مختلفی قرار گرفته و شناخته می شود باتری های پایه کوتاه با آمپر های مختلف از 50 تا 74 آمپر در قالبهای L2 ، L1 و L3 برای خودروهای سبک و قالب  L5 با آمپرهای 88 و  تا 200آمپر برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین استفاده می شود . باتری های پایه بلند نیز  در قالب های D23 و D26  برای باتری های قطب معکوس (L) و قطب معمولی (R) با آمپرهای 60 و 70 آمپر و قالبهای  D30 و برای آمپراژ  88 ، 90 و قالب D38  برای آمپرهای 100 و 120 آمپر پایه بلند مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته باتری ها 50 آمپر

باتری های 50 آمپر در دو قالب تولید می شوند، سایز کوچک ( L1 ) و بزرگ تر ( L2 ) که روی خودرو هایی که باتری های کوچک یا بزرگ را در محل جایگیری باتری ماشین جای می دهند نصب می گردد. به طور مثال پژو 206 که هر دو را میتوان نصب نمود و یا تویوتا سی اچ آر یا پریوس که از نوع هیبریدی هستند باتری 50 آمپر سایز L1 مناسبتر می باشد.

فرق باتری پایه بلند و پایه کوتاه ماشین

  1. ارتفاع در باطری پایه بلند بیشتر از باتری پایه کوتاه است. ( حجم الکترولیت بیشتر و ارتفاع بیشتر صفحات باطری )
  2. در باتریهای پایه بلند قطب های باطری از سطح روی باتری بالاتر قرار گرفته اما در باطری های پایه کوتاه هم سطح با روی باتری می باشد.
  3. باتری های پایه بلند به دلیل ارتفاع بیشتر بر روی هر خودرویی قابل نصب نیست . ( ممکن است به قسمتی از بدنه خودرو برخورد کند و منجر به آتش سوزی شود.)
  4. در اکثر خودروهای سواری  از باطری پایه کوتاه استفاده می شود و معمولاً در خودروهای شاسی بلند از باتری پایه بلند استفاده می شود .
  5. از لحاظ قیمت هیچ تفاوتی باهم ندارند .

باتری قطب معمولی ( R ) و باتری قطب معکوس ( L )

کارخانه های خودرو ساز در برخی از خودرو های تولید شده که به دلیل طراحی خاص سیستم موتور و اتاق خودرو یا سیم کشی خودرو به باطری هایی احتیاج دارند که جهت تسهیل بسته شدن و تناسب و تنظیم با سیم کشی ماشین چیدمان قطبهای مثبت و منفی آنها برعکس باتری های دیگر باشند. بنابراین هیچ تفاوتی در میزان قدرت و توان باتری های معمولی و قطب مخالف که آمپر آنها باهم یکی است وجود ندارد .

  • ترمینال یا قطب مثبت، ضخیم تر از ترمینال منفی می باشد.
  • در قسمت کنار یا جلوی باتری قطب مثبت با علامت (+) و منفی با علامت ( ) نمایش داده می شود.

چیدمان قطب چپ  ، یا معکوس L :

در این مدل ترمینال یا قطب مثبت باتری سمت راست و ترمینال منفی نیز سمت چپ باتری قرار گرفته است.

چیدمان قطب معمولی راست R :

در این مدل از باتری چیدمان قطب مثبت در سمت چپ قرار گرفته است و منفی در سمت راست .

نکته :

برای تشخیص هر دو (قطب چپ و یا راست) باتری را طوری قراردهید یا خودتان به نحوی روبروی باتری قرار بگیرید که هر دو قطب نزدیک به شما باشد و سپس چیدمان قطب ها را تشخیص دهید.